SUBARIADA Maroko 2019

Termin wyprawy: 2019-01-06 - 2019-01-17
Właściciel wyprawy: Reiski Rafał

Odcinek dojazdowy - BYDGOSZCZ (Tryszczyn) DO Trydent Wlochy

czas jazdy: 14 g. 11 min.
liczba km: 1327.99

Alpy nie zawiodły.. : Austria - 4 sniezyca,  Italia + 10 bez zachmurzenia. Trydent bardzo piękne miasteczko. Po Soborze jednak ani śladu.. Jutro Genua. 😎

Odcinek dojazdowy - Trydent Włochy do Genua Wlochy

czas jazdy: 5 g. 3 min.
liczba km: 364.58

Dzisiaj trochę nudny,  aczkolwiek pozytywny dzień.. Udało się załadować auta na prom i.. odplywamy. 👍

Etap Wyprawowy (Awaryjnie) Genua do Tanger - Tetuan - Al-Ujun

czas jazdy: 14 min.
liczba km: 0.98

  1. Siec Orange w Maroko zawodzi, jak dotąd. Komunikacja urządzenia z serwerem niemożliwa. Reklamacja zgłoszona.. Czekamy. Stąd dalsza relacja bez Mapy i na jednym poście. Tyle wyjaśnienia.
  2. 7-9.01.2018r. Genua - Tanger . Atrakcji na promie jak na lekarstwo, raczej nie pod Europejczyków co zasadniczo zrozumiałe 95% podróżnych to raczej marokanscy handlarze.
  3. 10.01.2018 Tetuan - Al-Ujun. W Tetuan Handel bazarowy prawie wszędzie. Można kupić zywca, baranie łby czy krowie jądra i wszystko co Europejczycy wyrzucili a Marokanczycy przywieźli. Oczywiście Złoto, przyprawy, olejki i Oliwki, dużo oliwek różnych odmian.. 👍 Wieczór w Al-Ujun czy też Szabasz-Wan albo podobnie.. 😉 Urocza niewielka miejscowość. Kolacja przy swicach i male zakupy. 

Etap Wyprawowy Al-Ujun do Fes

czas jazdy: 4 g. 23 min.
liczba km: 216.17

System czasem gubi zasięg Orange i zaczyna działać.. 😁.  Mała kawka w mieście Al-Ujun i w drogę do Fez - pokaźnego ponad milionowego miasta z VIII wieku, kontynuujacego kulturę (lub raczej brak kultury) w zakresie poruszania się pojazdów i osób po drogach publicznych. Po drodze obiad przy ruinach Rzymskich z III wieku p.n.e. w Volubilis. 

Cały dzień w Fez. 😎

Tysiące ulic i dziesiątki tysiecy sklepików 🤬, aż głową boli. Odwiedziliśmy podobno największą garbarnie 🐫 w tej części Afryki. Zapachy nie do opisania w przeciwieństwie do wyrobów gotowych.

Szerokość dużej części ulic nie przekracza 70 cm. Tutaj sprawdzają się lokalne środki transportu. 🐫

Wszech obecny handel i usługi na w każdej uliczce i na każdym rogu. Wyroby lokalne że skór i tkanin. Negocjacje handlowe w pewnym momencie stały się Dla większości uczestników celem samym w sobie 💵. 😁

Trasa z Fes, ul. Rue Sidi El Khiyat do Ifran, ul. N8

czas jazdy: 8 g. 48 min.
liczba km: 399.31

Opuszczamy zyzne gleby Fez i kierujemy się w stronę Sahary. 

Jakże sympatyczne spotkanie - arogancja tych Makakow 🐒 to raczej cecha nabyta 🤗

Atlas średni za nami, przed nami Atlas Wysoki z najwyższym szczytem sięgającym 4167m (tam nie byliśmy). Sahara coraz bliżej 🏺.. 

.. I jest woda na pustyni 🏜,  i oaza jest czasami 🌴. 

... Nie to przecież nie pustynia jeszcze.. 😉 

W poszukiwaniu miejsca na biwak 🏕 na Saharze.. 🧐

Dziennie przejezdzamy min. Kilka "bramek" policyjnych. Ta zasada obowiązuje również na Saharze. 

Trasa biwak Sahara do biawak berberyjski

czas jazdy: 3 g. 32 min.
liczba km: 117.35

Noc na Saharze CHŁODNA. W nocy okazało się, że nie jestem sam w namiocie..odwiedził mnie tzw. Kangur Pustyni 🦖. Rano już tylko  - 3🏔️. 

Dla nie wtajemniczonych Sahara w przeważającej części to nawierzchnia kamienista. Wydmy stanowią tylko ułamek Pustyni. 

.. W końcu dojechaliśmy do wydm i dalej na Dromaderach do obozu, zorganizowanego przez sympatycznych Berberow, którzy umilali wieczór gra na bębnach, tańcem i śpiewem. 

Trasa biwak berberyjski do biwak pod Atlasem

czas jazdy: 3 g. 43 min.
liczba km: 200.1

Pożegnaliśmy wymagająca Sahare i kierujemy się w stronę zachodniego wybrzeża. 🏕️

Trasa z biwak pod Atlasem do hotel na trasie N10

czas jazdy: 5 g. 12 min.
liczba km: 207.62

Bardzo monumentalny Wawoz rzeki Todra.. Nic dodać, nic ująć. 🏞️

Trasa z Boumalne Dades, ul. N10 do Aït Benhaddou, ul. P1506

czas jazdy: 3 g. 49 min.
liczba km: 199.72

W drodze do Marakeszu swietnie spędzone kilka godzina na planie filmowym takich bestsellerów jak: Alibaba i czterdziestu rozbójnikow, Królestwo Niebieskie, Gladiator czy Indiana Jones. 

Niestety sieć Orange nie poradziła sobie z problemami przez tydzień - stąd jest to ostatni post tej wyprawy. 

Wieczór w Marakeszu uplynal pod znakiem Jedzenie.. No i poznaliśmy opinie Lakalnych o Polakach tj. "Doda, Doda elektroda", "Magda Gessler massakra" czy wysublimowane techniki marketingowe "Głodny? u nas sraczka za darmo" 😁. 

Drugi dzień w Marakeszu wizyta Poranna w tzw. APTECE. Tutaj techniki marketingowe sięgają zenitu, co jednak nie wyklucza udanych zakupów (chyba tak na wytłumaczenie swoich 😉). No i bazary, bazary i bazary..

Dalej juz tylko droga do Tangeru, do Genui promem i szybko do domku 🏠. 

PODSUMOWANIE:

Maroko to piękny kawałek Afryki:

  • Zróżnicowany geograficznie od żyznych i uprawianych północno-zachodnich ziem przez wysokie i suche pasma gór Atlas do kamienistego i piaszczystego obszaru SAHARY.
  • Może nieobiektywnie, ale wg mnie bardzo bezpieczny. Oficjalnie  Królestwo Marokańskie to demokratyczna monarchia konstytucyjna,  a de facto to Państwo policyjne. Kontrola samochodów nawet na autostradzie to norma. W miastach policjanci na każdym rogu. Turycśi maja podstawy aby czuć się bezpiecznie.
  • Ludzie tacy jak My, tyle, że częściej się uśmiechają i są bardziej religijni. Niestety niekomercyjni mieszkańcy Sahary i wyschniętych obszarów Atlasu to skrajne ubustwo 😟.

Dziękując Andrzejowi, ekipie Przygody4x4 oraz wszystkim uczestnikom Subariady, życzę mieszkańcom Maroka pokoju i dobrobytu.

FIN

DANE STATYSTYCZNE WYPRAWY

Długość trasy 3033.82 km
Czas wyprawy 11 d. 10 g.
Czas przejazdów 49 g. 0 min.
Termin wyprawy 2019-01-06 06:57 - 2019-01-17 17:11
Średnia prędkość 52.74 km/h
Maksymalna prędkość 134.69 km/h
Prędkość wg czasu
Prędkość wg dystansu
do 20 km/h 20-70 km/h 70-140 km/h powyżej 140km/h
LionLOG Prezentacja wygenerowana z systemu monitoringu GPS wypraw LionLog.com